Skip to content

Spärr av BankID och dosa - Spärrhjälp

Smiling man with headset at customer center

Om du förlorat ditt BankID, ett kort eller säkerhetsdosan är det viktigt att omedelbart spärra dessa. Vi hjälper dig sätta en spärr på kortet, dygnet runt. Körkort spärrar du hos Transportstyrelsen.

Spärra BankID, dosa och kort - dygnet runt

Spärra Mobilt BankID och dosa på +46 8 411 10 11 (dygnet runt). Du kan också få hjälp på bankkontoret.

Tips! Spara spärrnumren i din telefon så att du alltid har dem till hands.

Om du förlorat ett kort, säkerhetsdosan eller ditt BankID är det viktigt att omedelbart spärra dessa. Vi hjälper dig dygnet runt.

Spärra kort

Bankkort Mastercard och betal- och kreditkort Mastercard spärras via 0771-350 350 val 4#. I nästa steg väljer du 1# för bankkort och 2# för betal- och kreditkort. Från utlandet ringer du +46 771 350 350.

Du som har Premiumkort och har anslutit dig till spärrtjänst kan också spärra ditt kort via 0770-25 20 53. Från utlandet ringer du +46 770-25 20 53. 

Alla företagskort spärras via 08-411 10 11. Från utlandet ringer du +46 8 411 10 11. 

Du kan också få hjälp på bankkontoret.

Spärr av säkerhetsdosa eller Mobilt BankID

Ring 08-411 10 11. Från utlandet ringer du +46 8 411 10 11. Du kan också få hjälp på bankkontoret. 

Tips! Spara spärrnumren i din mobiltelefon så att du har dem nära till hands. 

Byta kod BankID, säkerhetsdosa och personlig service/självbetjäning

  • Du kan ändra säkerhetskoden direkt i BankID-appen under inställningar. Klicka på BankID med ditt namn och sedan Ändra säkerhetskod.

  • Ring Kundcenter Privat eller kom in på bankkontoret för att få ny kod till säkerhetsdosan.

  • Du skaffar ny kod till personlig service/självbetjäning i internetbanken (Övriga tjänster/Telefonbanken).

Spärr för körkort och pass

Om ditt körkort har kommit bort eller blivit stulet ska du anmäla det till Transportstyrelsen. Pass spärrar du hos Polisen på 114 14.

Anmäl/spärra körkort (transportstyrelsen.se)