2025-09-15 13:17
Sparbankerna – kundfavorit för sjätte året i rad
Undersökningen visar att kunderna uppskattar den lokala närheten, den personliga rådgivningen och att en del av vinsten återinvesteras i lokalsamhället. Över 90 procent (91,8) svarar dessutom att de är ”mycket nöjda” med sin lokala bankkontakt.
– Att vi i Sörmlands Sparbank återigen får vara del av det här starka resultatet gör oss både stolta och ödmjuka. Det visar att vår kombination av digital tillgänglighet och lokal närvaro fungerar – och att kunderna värdesätter relationen till sin bank. I tider som präglas av osäkerhet är det extra viktigt att finnas nära, förstå vardagen och aktivt hjälpa såväl privat- som företagskunder framåt, inte minst genom att vi som bank är proaktiva i vår relation, säger Jonas Aulin, vd för Sörmlands Sparbank.
Sörmlands Sparbank finns i Nyköping, Oxelösund, Katrineholm, Flen och Vingåker. Liksom övriga 54 sparbanker i Sverige återinvesterar banken en stor del av vinsten i lokalsamhället – i föreningsliv, utbildning, kultur och utvecklingsprojekt. I år avsatte Sörmlands Sparbank 69 miljoner kronor till bankens ägarstiftelse, för ändamålet.
– Våra kunder vet att när det går bra för banken, går det också bra för Sörmland. Det är något som skapar stolthet och bygger gemenskap, säger Jonas Aulin.
Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex har frågat bankkunder över hela Sverige om hur de upplever sin bank. Resultaten bygger på kundernas egna svar och betyg. Sparbankerna får återigen de högsta siffrorna både bland privat- och företagskunder.
För ytterligare information, kontakta:
Jonas Aulin, vd
Tel: +46 (0)76-766 20 60
jonas.aulin@sormlandssparbank.se
Anna Falk, marknads- och kommunikationschef
Tel: +46(0)73-805 73 75
anna.falk@sormlandssparbank.se