Tillgänglighetsredogörelse
Sörmlands Sparbank har åtagit sig att göra sina webbplatser och mobilapplikationer tillgängliga, i enlighet med Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (Lag 2023:254) som införlivar Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/882].
Denna tillgänglighetsredogörelse gäller sormlandssparbank.se, internetbanken för privatkunder i Sverige samt appar för Sörmlands Sparbank Privat.
Vi förbättrar ständigt användarupplevelsen för alla och tillämpar relevanta tillgänglighetsstandarder. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda dessa webbplatser och mobila applikationer.
Exempel på vad du kan göra
Det innebär till exempel att du ska kunna göra följande:
- Navigera på våra webbsidor med en skärmläsare.
- Zooma våra webbsidor till 400 procent utan att texten förvrängs.
- Ta del av våra inspelade seminarier genom textning.
Åtgärder för att säkerställa tillgänglighet
Sörmlands Sparbank vidtar följande åtgärder för att säkerställa tillgängligheten:
- Inkluderar tillgänglighet genom våra interna policyer och processer.
- Säkerställer att alla nya tjänster och produkter som lanseras för privatkunder är tillgängliga från start.
- Integrerar tillgänglighet i våra upphandlingsmetoder.
- Tillhandahåller kontinuerlig utbildning i tillgänglighet för vår personal.
Vi har också gjort texten på webbplatser och i mobilapplikationen så enkel som möjligt att förstå. Vi tillhandahåller beskrivningar och förklaringar av våra tjänster på respektive tjänstesidor på vår webbplats samt i villkoren för respektive tjänst och allmänna villkor, där det är relevant.
Om du har frågor om användningen av våra tjänster kan du alltid fritt ställa dem till oss via Kundcenter, internetbanken eller genom att komma in på bankkontoret.
Efterlevnadsstatus
Våra webbplatser – sormlandssparbank.se, internetbanken för privatkunder i Sverige och appar för Sörmlands Sparbank Privat är i huvudsak förenliga med bilaga I i direktivet (EU) 2019/882.
Tekniska specifikationer
Tillgängligheten för Sörmlands Sparbank digitala lösningar förlitar sig på standardtekniker för mobila applikationer och webbplatser för att fungera med särskilda kombinationer av webbläsare och eventuella hjälpmedel eller plugins. Exempel på tekniker:
- HTML
- WAI-ARIA
- CSS
- JavaScript
Dessa tekniker används för att uppfylla de tillgänglighetsstandarder som används.
Publicering av denna tillgänglighetsredogörelse
Denna redogörelse publicerades den 27 juni 2025.
Återkoppling och kontaktuppgifter
Om du har synpunkter på vårt tillgänglighetsarbete, ring oss eller kom in på något av våra kontor.
Uppföljning
Om du, efter att ha meddelat oss om ett problem som hindrar dig från att komma åt innehållet på vår webbplats, anser att du inte har fått ett tillfredsställande svar, kan du kontakta Post- och telestyrelsen.
Skicka ett brev till:
Post- och telestyrelsen
Hälsingegatan 38
SE-113 43 Stockholm