Informationom ny kreditgivare och villkorsändring för ditt betal- och kreditkort Mastercard
Sörmlands Sparbank byter kreditgivare för Ekenkortet — betal- och kreditkort. Ny kreditgivare är
Entercard Group AB.
Förändringen innebär att du får ett nytt kort
Under september får du ett nytt kort hem i brevlådan, som ska ersätta ditt Ekenkort. Exakt datum kommuniceras till dig via brev i god tid innan. Samma dag avslutas ditt nuvarande kort. Din kreditgräns och eventuella skuld förs över till det nya kortet. Du får också en ny PIN-kod. Koden skickas med post till dig ett par dagar efter att kortet skickats ut.
Nya villkor och funktioner för ditt nya kort
Bytet innebär en villkorsändring som träder i kraft från den 1 oktober 2022.
I stort innebär förändringen följande:
• Ny kreditgivare är Entercard Group AB.
• Du hanterar ditt nya betal- och kreditkort i Sparbanksappen och internetbanken.
• Kortet kan anslutas till Apple Pay/Samsung Pay.
• Det ingår en köpförsäkring när du handlar varor med kortet.
Byte av kreditgivare och utbytet av ditt kort sker automatiskt, du behöver inte aktivt göra något.
Om du inte accepterar villkorsändringen, har du alltid möjlighet att säga upp ditt avtal.
Din kreditgräns och eventuella skuld flyttas till ett nytt betal-och kreditkort som ges ut av Entercard Group AB
Ekenkortet och Premiumkortet
Ingenting just nu. Det nya kortet skickas hem till dig med post under hösten och då får du även ett brev med alla detaljer och datum när ditt nya kort börja gälla.
Den flyttas över till det nya kortet och du ser den på första fakturan från Entercard, men också i internetbanken och appen.
Apple Pay
Logga in på din banksapp och välj “Kort” i menyn högst upp till höger. Klicka på kortet du vill lägga till och välj sedan “Apple Wallet”. Slutligen trycker du på “Lägg till i Apple Pay” och signera med ditt mobila BankID. Apple Pay är nu redo att användas!
Samsung Pay
Ladda ned appen “Samsung Pay” och öppna sedan upp den. Scanna ditt nya kort och verifiera dig med ditt mobila BankID. Välj till sist en verifieringsmetod - iris (ögon), fingeravtryck eller en kod. Samsung Pay är nu redo att användas!
Enklast är att skicka ett meddelande via internetbanken/App eller ring oss på telefon 0771-350 350.
Hör av dig till oss via meddelanden i internetbanken eller appen. du kan också ringa oss på 0771-350 350.
Ditt plussaldo kommer att betalas ut innan eller i samband med migreringen.
Enligt de nya kortvillkoren är det inte tillåtet med pengar utöver kreditgränsen, därför kommer, vi innan kortbytet genomförs, att betala ut överskottet till dig. Utbetalningen sker till ditt ”lönekonto”. Saknar du konto att betala ut till får du en utbetalningsavi skickad till dig.
Du som redan har ett kreditkort utgivet av Entercard hos oss får inget nytt kort. Istället överför vi din kreditgräns och eventuella skuld från ditt Eken- eller Premiumkort till ditt existerande betal- och kreditkort Mastercard hos Entercard.
Du kan byta din PIN-kod i en Bankomat (de med turkos färg Bankomat AB).
Sätt i kortet i automaten
Ange den PIN-kod du fått i brevet välj sedan Ändra PIN-kod
Ange din nya fyrsiffriga PIN-kod och bekräfta den genom att skriva den en gång till. Klart!
Extra kort
Extrakortet byts också ut enligt instruktion i brev till huvudkortsinnehavaren.
Du kan ansöka om ett extrakort genom att kontakta oss via internetbanken, appen eller ring 0771-350 350, val 5.
Du kan också ringa till Entercards kundservice på nummer 0771-48 00 40 och få en blankett utskickad.
För att ansöka om ett extrakort behöver du vara minst 18 år och ha samma folkbokföringsadress som huvudkontoinnehavaren.
Som extrakortsinnehavare får du information om köp gjorda med ditt extrakort och status på ditt extrakort. Du kan även beställa ut en PIN-kod till ditt extrakort, och kan avsluta extrakortet om du så önskar.
Betalning
Om du betalat in till det gamla Bankgironumret kontaktar oss via meddelande i internetbank/App eller ringer oss på 0771-350 350.
Du kan välja att få dina fakturor som e-faktura direkt till din internetbank och app. Logga in till internetbanken, gå till Startsida/Betala och överföra/E-faktura/Lägg till mottagare därefter välj företag. Sök på följande produknamn som mottagare:
När du ansluter till tjänsten får du välja om du önskar betala 3% eller 100% av skuldbeloppet på fakturorna.
Det finns två sätt att ansluta dig till autogiro; antingen genom att ringa till Entercards kundservice 0771-48 00 40 för att få en blankett eller genom att ansluta dig i Internetbanken.
Du kommer att få ett brev med alla detaljer och datum i samband med att du får ditt nya kort.
Med kontaktlösa betalningar kan du enkelt blippa ditt kort när du ska göra ett köp. Du aktiverar kontaktlösa betalningar genom att göra ett köp med chip och pinkod, därefter kommer du kunna blippa ditt kort. Du kan blippa kortet utan att behöva skriva in din kod på fem på varandra följande köp under 400 kronor.
Vid bytet av kort byts även ditt kortnummer, därför behöver du koppla ditt nya kort till de tjänster du har automatisk dragning för.
Hör av dig till oss via meddelande i din internetbank eller bankapp. Du kan också ringa oss på 0771-350 350, val 5.
Tjänster
Du kommer att kunna öppna/stänga ditt kort för internetköp direkt i din internetbank/app. Ditt nya kreditkort övervakas av ett säkerhetssystem för att hindra bedrägliga transaktioner. Misstänker vi bedrägliga köp med ditt kort kontaktas du omedelbart.
Du kan dygnet runt spärra ditt kort genom att ringa Spärrservice på +46 (0)8-411 10 11.
När du får kortet så kommer det att vara stängt för internetköp. För att öppna kortet loggar du in i internetbanken eller appen.
Kredithöjning
Du kan göra en kredithöjning direkt i internetbanken eller i appen. Du kan även ringa till Kundservice på 0771-48 00 40, eller fylla i blanketten som kommer med din faktura.
Transaktioner
Du ska inte behöva ta med det gamla kortet som du har bokat ett hotell eller en resa med, det ska fungera ändå med det nya kortet. Men för säkerhetsskull kan det ändå vara bra att ta med det gamla kortet om du fortfarande har kvar det. Vi rekommenderar även att du kontaktar researrangören för råd.
Vi kommer att boka om återbetalningen så den hamnar på ditt konto hos oss. Vet du med dig att du ska returnera något i butik är det bra att spara ditt gamla kort ifall butiken vill se kortet i samband med retur.
Kontakta oss genom att skicka meddelande i internetbanken/App eller ring oss på 0771-350 350.
Kontakta oss via meddelande i din internetbank eller app. Du kan också ringa oss på 0771-350 350, val 5.
Våra cookies, ditt val
Vi använder cookies för att göra din upplevelse här på webbplatsen smidig och säker. En del cookies används för att tjänster ska fungera eller kunna förbättras, andra för att skräddarsy din upplevelse.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.