På vår hemsida sormlandssparbank.se använder vi cookies för att förbättra vår upplevelse av hemsidan, för att följa upp användningen samt marknadsföring av våra tjänster och produkter. Genom att fortsätta använda vår hemsida accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookie
Printheader bild

MiFID - starkare kundskydd och IDD

Ingen alt-text
Ingen alt-text

Provisioner och kvalitetshöjande tjänster

Provisioner regleras i lagen om värdepappersmarknaden och Finansinspektionens regler för hur provisioner och annan tredjepartsersättning får betalas ut och tas emot. Kortfattat innebär reglerna att provisioner som ges eller tas emot måste höja kvaliteten på de berörda tjänsterna som erbjuds till dig som kund. Provisionen får inte heller hindra Sörmlands Sparbank från att agera i ditt bästa intresse som kund. Här beskriver vi vilka kvalitetshöjande tjänster Swedbank erbjuder.

1. Analyser

Sörmlands Sparbank erbjuder sina kunder en rad olika analyser, som vår samarbetspartner Swedbank tagit fram, med information om vad som händer på marknaden. Analyserna berör olika typer av marknader, branscher, företag och tillgångsslag. Kunden kan prenumerera på flera av nyhetsbreven direkt till sin e-post. 

Vid olika tillfällen bjuder vi även in till olika kundevent där kunden kan få tips kring sitt sparande, till exempel genom att vi presenterar våra senaste analyser.

Många av analyserna är samlade på vår hemsida och där finns också olika tv-sändningar och bloggar.
> Här hittar du de analyser vi tillhandahåller (Du länkas vidare till Swedbank Insikt.)

Varför är analyser är en kvalitetshöjande tjänst?

Med analyser får kunden hjälp med guidning, uppdateringar och förslag som ökar kundens kunskap om till exempel marknadstrender och marknadsförändringar. Det hjälper kunden att fatta välgrundade finansiella beslut och skapa förståelse om ekonomi. Det finns ett brett utbud av analyser och alla kunder har tillgång till dessa. Kunden kan också komplettera information från analyserna genom att prata med rådgivare.

2. Brett produktutbud

Sörmlands Sparbank erbjuder sina kunder ett brett utbud av produkter, både från Swedbank Robur och från en rad andra fondförvaltare. På Fondtorget finns över 500 olika fonder från cirka 70 fondbolag.
Här finns en lista över samtliga fonder

Varför är brett produktutbud är en kvalitetshöjande tjänst?

Kunden får möjlighet att anpassa sina investeringar till sina mål, syften och behov i stor utsträckning. Med ett brett produktutbud finns även möjlighet att påverka portföljrisk och uppskattad avkastning i större utsträckning. 

3. Produkterna granskas utifrån miljö och etiska aspekter

Sörmlands Sparbank har ett stort utbud av etiska och hållbara produkter, såsom fonder och strukturerade produkter. Totalt finns cirka 70 fonder med varierande hållbarhetsinnehåll på Fondtorget, både från Swedbank Robur och från externa fondbolag. Alla Swedbanks Roburs fonder granskas enligt strikta miljö- och etiska kriterier och har en ”varudeklaration” som beskriver hållbarhetsinnehållet.
Läs mer om hållbarhetsfonder här (Du länkas vidare till vår samarbetspartner Swedbank) 

Varför är vår process att granska produkten en kvalitetshöjande tjänst?

Vi erbjuder flera olika sätt att spara ansvarsfullt och hållbart som därmed göra skillnad. Exempel på ansvarsfullt sparande är hållbarhetsfonderna på Fondtorget. Vissa kunder har egna strikta kriterier för sina placeringar. Då hjälper ett stort utbud av fonder med hållbarhetsinnehåll för välgrundade investeringsbeslut.

4. Digitala kanaler

Sörmlands Sparbank erbjuder sparande i följande digitala kanaler: internetbanken, mobilbanken och iPad-banken. Mer information om våra digitala kanaler, klicka här.

Varför är digitala kanaler är en kvalitetshöjande tjänst?

Det ger kunden en flexibilitet att ha åtkomst till sitt sparande dygnet runt.

5. Brett kontorsnätverk och Kundcenter

Sörmlands Sparbank har totalt åtta kontor i våra fem kommuner. Vi erbjuder fullservice i alla våra kommuner och våra medarbetare är lätta att komma i kontakt med. Vårt Kundcenter är öppet 8-20 vardagar och har hög tillgänglighet.

Varför är ett brett kontorsnätverk och Kundcenter en kvalitetshöjande tjänst?

Genom vårt breda kontorsnätverk har kunden möjlighet att komma till ett bankkontor för att få hjälp med sina sparafrågor, i hela Sörmland.  

6. Guider

Guiderna finns både i internet-och mobilbanken. De hjälper till att utvärdera olika placeringsmöjligheter utifrån kundens mål och behov (obs – ej rådgivning). Några exempel är Bekvämt fondval , Börja spara , Fondguiden och Pensionsspara.

Inom PPM sparandet erbjuder vi våra kunder Fondguide PPM som löpande utvärderar fondförvaltare och paketerar fonder. 

Varför är guider en kvalitetshöjande tjänst?

Det är ett enkelt verktyg för kunden att självutvärdera och förstå olika sparastrategier och investeringar. De kan användas på egen hand online för att utvärdera olika scenarion för att optimera den individuella sparastrategin, produktvalet med mera för att passa kundens behov och mål.

7. Erbjudande att bedöma investeringens lämplighet

Efter en rådgivning hos Sörmlands Sparbank  finns det alltid en möjlighet att kontakta banken igen för att se om investeringen fortfarande är lämplig. Observera att kunder som har Private Banking eller Rådgivningstjänst Premium betalar för den tjänsten, det definieras därför inte som en kvalitetshöjande tjänst i det här sammanhanget.

Varför är en bedömning om investeringens lämplighet en kvalitetshöjande tjänst?

Genom att följa upp investeringens mål och utveckling visar det om den fortfarande är lämplig. Det finns till exempel händelser i kundens liv eller företag som kan påverka hur sparandet bör placeras för att motsvara mål och behov, exempelvis byte av jobb, arv, pension eller om företaget fått en överskottslikviditet. Om inte investeringen är lämplig finns då möjlighet att göra en omplacering.

8. Utbildning och folkbildning

Sörmlands Sparbank erbjuder flera möjligheter där kunden kan lära sig mer om sparande och investeringar, till exempel:

  • Fondskolan 
  • Aktieskolan 
  • Option- och warrantskolan 


Sörmlands Sparbank tar även ett samhällsansvar att sprida kunskap och öka medvetenheten kring sparande, till exempel pensionssparande, barnsparande och genom att aktivt delta i olika forum. Vi har en ungdomsansvarig som utbildar och sprider kunskap om sparande. Vi utbildar blivande företagare genom vår satsning på  Ung Entreprenör(UE) och Ung Företagsamhet(UF).

Varför är utbildning och socialt ansvarstagande är en kvalitetshöjande tjänst?

Sörmlands Sparbank erbjuder gratis utbildning och information som ger en bra grund för ekonomiska beslut.

 


> Tillbaka till lista
Printfooter bild
Användarvillkor   Cookies


Telefon 0771-350 350
Flen Katrineholm Malmköping Nyköping Oxelösund Vingåker