På vår hemsida sormlandssparbank.se använder vi cookies för att förbättra vår upplevelse av hemsidan, för att följa upp användningen samt marknadsföring av våra tjänster och produkter. Genom att fortsätta använda vår hemsida accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookie
Printheader bild

Säkerhet, support & spärrhjälp

Ingen alt-text
Ingen alt-text

Lämna aldrig ut dina personliga koder

Din säkerhetsdosa är personlig, lämna aldrig ut dina inloggningskoder till någon annan. Inte ens till en nära anhörig som frågar via Facebook, det kan vara en bedragare. 

Hur fungerar ett Facebook-bedrägeri?

Det är en typ av sociala bedrägerier där bedragaren använder sina sociala färdigheter för att övertyga dig om att den är någon annan och att du omgående måste agera på något sätt. I detta fall låtsas personen vara en av dina vänner på Facebook och behöver låna dina koder från din bankdosa.

Denna typ av bedrägerier ersätts som regel inte eftersom du lämnat ut dina koder. Många av de nyligen drabbade Facebook-offren är unga människor som genom detta har förlorat hela sitt livs besparingar. För dem är detta naturligtvis en tragedi.

Andra typer av bedrägerier via internet som är vanliga

  • Blocket – du betalar för en vara som inte finns, säljaren ”försvinner”.
  • Microsoft – någon ringer och uppger sig vara från Microsoft och säger att din dator drabbats av virus och vill sälja en tjänst för att motverka detta.
  • Phishing – bedragaren tar reda på bankrelaterad information via olika metoder t ex ett mejl med länk där du ombeds fylla i en kod.
  • Trojaner – bedragaren tar kontroll över din dator för att t ex logga in i din internetbank.
  • Stulen ID - med en stulen identitet har bedragaren tillgång till alla typer av tjänster, t ex öppna ett nytt bankkonto eller få en ny säkerhetsdosa till internetbanken - tjänster som sedan kan användas för att begå ett bedrägeri

 

Lämna aldrig ut dina inloggningsuppgifter

Säkerhet och vanliga bedrägerier 

> Läs mer

Har du fått ett mejl som ber dig uppge personliga uppgifter?

Då har du fått ett falskt mejl som kallas Phishingmejl. 
Vidarebefordra det till vår samarbetspartner Swedbank, så kan vi jobba på att sänga ner användaradressen. Skicka ditt mejl till adressen:

 

Printfooter bild
Användarvillkor   Cookies


020-SPARBANKEN / 0771-350 350

Flen Katrineholm Malmköping Nyköping Oxelösund Vingåker