På vår hemsida sormlandssparbank.se använder vi cookies för att förbättra vår upplevelse av hemsidan, för att följa upp användningen samt marknadsföring av våra tjänster och produkter. Genom att fortsätta använda vår hemsida accepterar du användandet av cookies. Läs mer om cookie
Printheader bild

Säkerhet

Ingen alt-text
Ingen alt-text

Bedrägerier

Bedragare gör allt för lura dig, exempelvis genom att utge sig för att vara din bank eller skicka olika typer av virus. Ju mer du vet hur de arbetar, desto bättre kan du skydda dig. Tänk på att aldrig lämna ut dina inloggningskoder till någon annan, det kan vara en bedragare!

Vanliga bedrägerier

  • Banken ringer eller mejlar - bedragaren försöker stjäla personlig information genom att påstå sig vara från banken och säger sig behöva dina personliga koder. Förklaringen kan vara att banken har datafel eller behöver koden för att spärra ditt kort.

    Vi på banken tar aldrig kontakt med dig via e-post eller telefon för att uppmana dig att lämna ut personliga uppgifter som till exempel kortnummer eller koder!
  • Facebook – bedragaren låtsas vara en av dina vänner på Facebook som behöver låna dina koder från din bankdosa. Tillsammans med ditt personnummer använder bedragaren dina koder till att göra överföringar från dina konton. Den här typen av bedrägerier ersätts som regel inte eftersom du lämnat ut dina koder.
  • Blocket eller Tradera – du betalar för en vara som inte finns, säljaren ”försvinner”.
  • Microsoft – någon ringer och uppger sig vara från Microsoft och säger att din dator drabbats av virus och vill sälja en tjänst för att motverka detta.
  • Phishing – bedragaren tar reda på bankrelaterad information via olika metoder t ex ett mejl med länk där du ombeds fylla i en kod.
  • Trojaner – bedragaren tar kontroll över din dator för att t.ex. logga in i din internetbank.
  • Stulen ID - med en stulen identitet har bedragaren tillgång till alla typer av tjänster, t ex öppna ett nytt bankkonto eller få en ny säkerhetsdosa till internetbanken - tjänster som sedan kan användas för att begå ett bedrägeri

 

Skydda dig mot bedragare på nätet

Här är några viktiga råd och tips som hindrar bedragare från att komma åt din information.

  • Använd bankens säkerhetslösningar.
  • Öppna inte e-post och bifogade filer som du inte förväntat dig att få. De kan ”smitta” datorn med virus och banktrojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.
  • Lämna aldrig ut koder via Facebook och andra sociala medier.
  • Alla koder från dosan är personliga och kan INTE användas av någon annan.
  • Lämna aldrig ut personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod, lösenord, med mera) via e-post, på osäkra hemsidor eller via telefon (det gäller även om personen ifråga påstår sig ringa från banken eller från polisen).
  • Skriv inte ned eller förvara din PIN-kod tillsammans med kortet eller dosan.
  • Banken ber dig aldrig att via e-post eller sociala medier lämna ut dina koder, kredit- och bankkortsnummer.

 

Lämna aldrig ut dina inloggningsuppgifter

Har du fått mejl som ber dig uppge personliga uppgifter?

Då har du fått ett falskt mejl som kallas Phishingmejl. Vidarebefordra mejlet till phishing@swedbank.se så kan vi jobba på att sänga ner användaradressen.

Printfooter bild
Användarvillkor   Cookies


Telefon 0771-350 350
Flen Katrineholm Malmköping Nyköping Oxelösund Vingåker